Притворот се претвори во сурова и нечовечна казна
![](https://mhc.org.mk/wp-content/uploads/2019/11/hrightsshutka.jpg)
![](https://mhc.org.mk/wp-content/uploads/2019/11/hrightsshutka.jpg)
Во текот на изминатите неколку месеци до Хелсиншкиот комитет беа поднесени зголемен број на претставки поврзани со мерката притвор. Во претставките главно се забележува на постапките за неговото определување и продолжување, долготрајноста, некористењето на поблаги мерки, пренатрупаноста, лошите услови за живот и несоодветната здравствена заштита. Со оглед на ваквите состојби, Комитетот се обрати до Управата за извршување на санкците и побара податоци за капациетот на притворите и бројот на притвореници. Според добиениот одговор, состојбата е следна:
Специјалниот известувач за тортура на Обединетите нации наведува дека пренатрупаноста во затворените институции е еднаква на малтретирање па дури и мачење.[1] Ваквиот став произлегува и од праксата на Европскиот суд за човекови права преку која е утврдено дека и во случаи кога државата нема намера некого да мачи, пренатрупаноста и лошите услови во притворите се еднакви на тортура.[2] Дека Македонија е една од земјите каде овој проблем е хроничен е потврдено и во извештаите на Комитетот за превенција на тортура при Советот на Европа. Наместо спречување на ваквата потешка повреда на човековите права, бројот на притвореници расте, а условите во притворите се дополнително влошени.
Хелсиншкиот комитет е особено загрижен поради начинот на кој се определува притворот, па и кога за тоа не се исполнети законските предуслови. Таков е и случајот со претседавачот на Советот на Општина Центар, г. Мирослав Шиповиќ. Имено, тој е решен да се соочи со обвинението, доброволно отпатува кон Македонија и не го обжали барањето за екстрадиција со што е исклучена можноста од бегство, повеќе не е овластено лице во претпријатието во кое наводно е сторено кривично дело и не постои можност да го повтори или доврши делото, а опасноста од евентуално влијание врз сведоците е минимална бидејќи истрагата е во понапредна фаза и тие се веќе сослушани од страна на истражен судија. Настанувањето на такви околности може да се спречи и преку определување на поблага алтернативна мерка.
[1] United Nations, General Assembly, A/68/295, pg. 22, 9 August 2013.
[2] Kalashnikov v Russia (47095/99), 15 July 2002, para. 92-103.